Інтернет-конференція

Глобальні цілі сталого розвитку. Освіта. Естонія

Аня Федчук

Євроклуб «Діамант»

Естонія невелика країна за розмірами, але освіта розвинена дуже добре. В Естонії серйозна перебудова радянської освітньої системи почалася вже у перші пострадянські роки. Після проголошення незалежності Естонія придивлялась до різних систем освіти, здебільшого скандинавських сусідів. Наприклад, систему, схожу на українське ЗНО - єдині випускні іспити-тести і вступ до вишу на основі набраних на них балів - запровадили в Естонії вже в 90-ті. В Естонії дуже поширені сучасні методи навчання – зокрема, проблемне навчання, проєктне навчання, цифрове навчання, навчання життєвим навичкам. 

Проблемне навчання - це коли замість готових знань учитель пропонує учням разом поставити проблему і вирішити її, щоб прийти до цих знань. 

Проєктне навчання передбачає, що учні поодинці або групами виконують різні проєкти, часто на межі різних дисциплін. 

 Цифрове навчання включає і комп'ютерну грамотність, і поєднання звичайного навчання із навчанням в інтернеті; навчання життєвим навичкам практикують у молодших класах.

 Але звернемо увагу, особливості естонської системи освіти починається ще з дошкільного віку. Майже, кожна дитина з трьох років, а то й раніше, йде до дитячого садка. Естонці впевнені що рання освіта надає довгострокові переваги для пізнавальних та соціальних емоційних навичок кожної дитини. В цій країні рання освіта – це правила поведінки, поєднання знань, умінь, що сприяє успіху у повсякденному житті, та школі. Тож перед школою вони вже мають невеликий досвід і деякі навички освіти. Також отримують картку готовності до школи, в ній описані навички дитини, та на що варто більше звернути, під час навчання. Я думаю картка готовності дуже навіть потрібна, адже вчитель буде знати, що дитині важче робити, а що легше, на що потрібно звернути увагу. 

Базова освіта (1-9 класи) обов'язковий мінімум в Естонії, перебуває повністю в сфері управління місцевих громад. Потім середня загальноосвітня школа (10-12 класи), або ж професійний заклад.

Школи в Естонії на перший погляд нічим не відрізняють від українських. От тільки у кожному класі – проектори, інтерактивні дошки та планшети для школярів, на стінах видніються роздруковані QR-коди. Просканувавши їх, учні заходять на сайт із завданнями на урок, чи навпаки – показують виконану роботу. Ну й, звісно, – електронні щоденники, які є у всіх школярів в Естонії. Учитель в ньому робить відмітки для батьків і учнів, роздає домашні завдання і вправи для так званого "дня цифрових технологій" – коли діти виконують завдання онлайн, без присутності у школі. 

В Естонії така комп'ютеризація – повсюди. А у 2014 році цифрові навички школярів введені навіть до переліку компетенцій, яке тутешнє Міністерство освіти і науки вимагає від школярів.

Ще те що мене здивувало, це свобода в розпорядку роботи кожної школи: вчити дітей по чвертях чи триместрах – аби лише було навчальних 175 днів у році; ставити оцінки у другому-третьому класі чи ні; та як саме викладати урок – по підручниках чи без них. Тут варто ще додати, що країні прийнята «Стратегія безперервного навчання» (2014-2020 роки). Ця стратегія – одна з найважливіших документів, які визначають розвиток всієї сфери освіти і яка є основою для формування під неї відповідної бюджетної бази на період її дії. 

Вища освіта поділяється на прикладну (дипломне навчання) і академічну (бакалаврські, магістерські та докторантури). Ця країна радо приймає іноземних студентів, пропонує чимало програм обміну та стипендії. У більшості університетів викладають англійською мовою. В Естонії багато високотехнологічних лабораторій і професійних дослідників. Найбільший ВНЗ у столиці це Талліннський технічний університет – де налагоджений зв’язок більш ніж з 500 університетами світу (наприклад, зі Стенфордом). Навчання зорієнтовано на науку і дослідження, університет тісно співпрацює з різноманітними індустріями (близько 300 компаній, зокрема Samsung та Mitsubishi). Талліннський технічний університет – найбільший хаб для інтернаціональних студентів в Естонії. Зараз тут навчається близько 1800 закордонних студентів, 65 з них – українці. 

В Естонії в усіх незалежно від статків, рівний доступ до освіти. Школами керують муніципалітети , але є також близько до 5% приватних шкіл. У муніципальних школах для учнів харчування, медичні послуги, позакласні заняття, шкільний автобус – безкоштовно. І це добре, адже я думаю що не в кожного є достатньо коштів щоб оплатити все. Естонські учні посідають перше місце в Європі. А якщо рахувати по світу – третє, у природничих науках. Також по світу з математики – дев'яте місце. В Європі мають третє місце з читацької компетенції, а у світі шосте місце. Я вважаю це досить високий рівень освіти. Так як зайняти призові місця по світу дуже навіть складно. Тому я думаю що освіта розвинена дуже добре, так як забезпечує, майже, все держава. Тобто є всі умови для успішного навчання.. В цій країні в усіх закладах проведено інтернет, і надано необхідне технічне обладнання. Також користуються електронними підручниками, вони такі ж доступні як і паперові. Отже підсумуємо в Естонії дуже розвинена освіта, держава добре дбає про неї. Мені подобається те що там все по сучасному, тобто пов'язане з технічним прогресом. Я думаю що сучасним дітям так цікавіше навчатися. Тож висновок що освіта в Естонії розвинена, і сучасна, та досить цікава для учнів, що призводить до зростання її ефективності.

Як ви вважаєте,  сучасні методи навчання в Естонії впливають на результат участі її учнів в міжнародних освітніх заходах?

На мій погляд сучасні методи, мають велике значення в освіті Естонії. Доказом цього є те,  що естонські учні посідають перше місце в Європі, у природничих науках, а по світу третє. Також по світу з математики- дев'яте місце.

Кіслінська В.