Регіональна інтернет-конференція

Люксембург – країна молоді

Андрощук Вячеслав

«Лідер» КЗ «Центр дитячої та юнацької творчості» 

Бобринецької міської ради 

Люксембург – країна молоді

В умовах, коли світ кожного дня трансформується, а економіки країн світу конкурують між собою, все більш актуальною стає молодіжна політика країн, її стратегічний вектор, який формує відносини держави з особистістю, молоддю загалом. 

Важливість підтримки молоді, створення передумов для її розвитку є запорукою успіху будь-якої країни. 

Земна куля настільки велика, а країн так багато, що охарактеризувати специфіку кожної є досить тривалим процесом, проте, з огляду на євроінтеграційний вектор України, нас, в першу чергу, цікавлять особливості молодіжної політики країн Європейського Союзу загалом та Люксембургу, зокрема.

Перш ніж більш детально розглянути характерні ознаки молодіжної політики Люксембургу, вважаємо за доцільне, навести загальну інформацію про саму країну.

Люксембург - це карликова держава в Західній Європі без виходу до моря. На півночі і заході межує з Бельгією, на сході — з Німеччиною, на півдні — із Францією. Разом з Бельгією та Нідерландами Велике Герцогство Люксембург утворюють умовне об’єднання країн Бенілюксу. 

Люксембург – країна-співзасновниця Європейської спільноти з вугілля та сталі, країна-член Європейського Союзу (з 1957 року), член НАТО. 

Площа країни 2 586 км². 

Населення Люксембургу становить близько 614 тис. осіб, 

Офіційні мови: люксембурзька, німецька, французька. 

Валюта – євро.

Далі, вважаємо за доцільне, перейти безпосередньо до особливостей молодіжної політики країни.

Молодіжна політика Люксембургу характеризується більш периферійною, аніж «центристською» політикою, яка орієнтована на молодь у віці від 12 до 25 років і фокусується на переході молоді до своєї соціально-економічної незалежності в сфері ринку праці, соціальної політики, житлового забезпечення тощо. 

Національна молодіжна політика входить до компетенції Міністерства освіти, у справах дітей та молоді та регулюється відділом у справах молоді в рамках цього міністерства.

Перша правова основа молодіжної політики була введена в дію в 2008 році Законом «Про молодь» від 2008 року. Цей закон визначає рамки для формування молодіжної політики та встановлює основні цілі та керівні принципи молодіжної політики в Люксембурзі.

Відповідно до Закону «Про молодь» від 2008 року, молодіжна політика в Люксембурзі керується 3 стратегічними принципами: партисипативності, універсальності та науковообгрунтованості.

  1. Партисипативність молодіжної політики означає, що вектор молодіжної політики визначається за участі представників молоді та усіх стейкхолдерів (зацікавлених сторін) у сфері молодіжної політики.
  2. Універсальність означає, що в якості міжсекторальної політики молодіжна політика спрямована на співпрацю з іншими відповідними міністерствами та відомствами, що відповідають за політику щодо молоді.
  3. Науковообгрунтованість молодіжної політики передбачає, що результати наукових досліджень, тобто національна доповідь про стан молоді, являє собою основний базис для визначення напрямів дій та цілей молодіжної політики.

Доповнення до  Закону «Про молодь» у 2016 році передбачали ряд важливих змін, таких як впровадження системи забезпечення якості у сфері неформального навчання та молодіжної роботи.

Молодіжний Пакт, опублікований у 2012 році, визначив національну молодіжну стратегію, що керує політичними діями уряду та стосуються молоді, на період з 2012 та 2014 років. Молодіжний пакт був розроблений у тісній співпраці з представниками молоді та включає міжвідомчу політику з посиланням на результати доповіді молоді.

Другий Молодіжний пакт, опублікований в 2017 році, визначає молодіжну стратегію та відповідні політичні дії на період з 2017 по 2020 рік.

Далі, розглянемо більш детально кожну зі сфер охоплення молодіжної політики Люксембургу:

Молодіжне волонтерство є важливою сферою молодіжної політики в Люксембурзі, так як волонтерські заходи здійснюються великою кількістю люксембурзької молоді.

Юридичне закріплення волонтерства молоді відбулося в 1999 році, а Молодіжної волонтерської служби - в 2007 році. Ці закони регулюють волонтерство як на національному, так і на міжнародному рівнях.

Міністерство освіти, у справах дітей та молоді є основним державним органом в області молодіжної волонтерської політики. 

Волонтерство передбачає дотримання таких цінностей як: відданість, солідарність, толерантність. 

Люксембург бере участь в Європейській волонтерській службі, яка є частиною європейської програми Erasmus + / Youth in Action (Молодь в дії).

Національна молодіжна служба відповідає за впровадження і моніторинг Європейської волонтерської служби. Ця програма дозволяє молоді (у віці від 18 до 30 років) протягом певного періоду добровільно брати участь в різних громадських проектах (навколишнє середовище, мистецтво та культура, заходи для дітей, молодих або літніх людей, культурна спадщина, спорт і тд ) впродовж 2-12 місяців.

У Люксембурзі діють дві додаткові транскордонні програми:

  1. Екологічна служба волонтерства у Великому регіоні.
  2. Французько-люксембурзька волонтерська служба у Франції.

В Люксембурзі діють карти молодого волонтера.

Не менш важлива Вища молодіжна рада, яка є одним із основних органів, через який проводяться консультації молоді та їх організацій. 

План розвитку молоді муніципалітетів є ефективним інструментом для реалізації молодіжної політики на місцях, яку міністерство муніципалітетам Люксембургу. Цей інструмент передбачає дві цілі, а саме дозволити муніципалітетам проводити: молодіжну політику, яка заснована на знаннях про стан молоді на певній території та якомога більше залучати останню до молодіжної політики в цілому.

Унікальність даних ініціатив проявляється в тому, що вони здійснюються на рівні муніципалітетів.

Ще однією сферою молодіжної політики є підтримка молодіжних центрів, які передбачають просвітницьку діяльність в напрямку навчання, навчальних курсів.

Діяльність молодіжних центрів передбачає такі види:

  • проведення зустрічей;
  • анімація;
  • профорієнтаційна діяльність.

Молодіжні центри функціонують у всіх муніципалітетах країни, а також створено 7 регіональних центрів. 

Крім того, в Люксембурзі функціонує Молодіжний консультаційни центр, який було створено у 1987 році.

Місією Центру є знаходити роботу для молоді, надавати консультаційну інформацію щодо іноземних мов за межами країни, діючих робочих платформ, навчання, стажування, проживання та інші інформаційно-правові консультації щодо життя молоді. 

У 1998 році з метою допомоги молоді, яка має суперечки, задля налагодження або відновлення спілкування між ними, пошуку, за допомогою одного або декількох посередників (медіаторів), самостійного вирішення їх конфлікту, було створено Центр підтримки молоді.

Центр передбачає:

  1. Факультативний процес; 
  2. Просування концепції медіаторства;
  3. Сприяння та організація навчання медіаторів.

Центр пропонує такі послуги як: «Правова допомога», та «Медіаторство», а саме: організація зустрічей із сприяння медіаторству, участь у навчанні, прийом стажистів у рамках навчання з медіації, тренінги на тему: «Права та обов'язки - соціальний моніторинг».

Для заохочення молодіжної діяльності в Люксембурзі існує спеціальна Відзнака для молоді, претендувати на яку може як окрема група молоді, шкільний колектив, група в межах асоціації, установи або адміністрації, тау і окрема особа. 

Молода людина повинна докласти зусиль і показати на що він/вона здатен чи зроби в у таких сферах: 

  1. Волонтерство.
  2. Еспедиційно-пригодницька діяльність. 
  3. Внеесок у розвиток країни.
  4. Таланти, навички та вміння: освітні, культурні чи інші види активностей. 
  5. Спорт (незалежно від командності).

Загалом всі відзнаки поділяються за такими рівнями: 

  1. Бронза: з 14 років (мінімальний період: 6 місяців).
  2. Срібло: з 15 років (мінімальний період: 12 місяців).
  3. Золото: з 16 років (мінімальний період: 18 місяців)

Генеральна конференція, яка була заснована в 1961 році, для Люксембурзької молоді є офіційним органом, в межах якого представлено  молодіжні асоціації

В Люксембурзі функціонує Національна молодіжна служба, яка має наступні напрями діяльності:

  1. Навчальний підрозділ, який відповідає за дозвілля, навчання, освітні та інформаційні проекти, а також координацію волонтерських програм.
  2. Позакласні заняття пропонують широку програму навчальних заходів, призначених для шкільних занять, доповнюючи шкільні програми.
  3. Підтримка навчальних проектів. Щороку молодіжна служба підтримує понад 200 проектів. 

Підсумовуючи вищевикладене, варто звернути увагу на те, що саме підтримка молоді має бути прерогативою будь-якої країни, адже саме це дає змогу розвинути країну в майбутньому. Як показує досвід країн Європейського Союзу та Люксембургу, зокрема, пропаганда в суспільстві принципів ініціативності, відкритості та прозорості має виховуватися з самого дитинства, розвиватися в молодому віці та закріплюватися у дорослому життя. Саме такий підхід забезпечить розвиток та благополуччя населення будь-якої країни. 

А тому, з огляду на реформаційній етап в історії української державності, кращому прикладу має бути місце. Адже, аби вибудувати гідну стратегію для сталого розвитку України в майбутньому, необхідно, в першу чергу, звертати увагу на молодь, яка і є цією перспективною вже зараз. Як говорять, «Виховуй молодь, вкладай в молодь –розвивай свою державу!»


До уваги незареєстрованих користувачів форуму – учасників інтернет-конференції! Просимо зазначати у ваших повідомленнях/коментарях свої призвище, ім’я та/або заклад освіти, який Ви представляєте.