Інтернет конференція «Відповідальне споживання заради сталого розвитку»

Етичне лідерство

Гайчук Анастасія
депутат ШПД філії «Іванковецька ЗШ»
Знамянського РПД_КОПД

 

Питання етичного лідерства не є новим, і бере свій початок ще в роботах стародавніх мислителів. Зокрема, Платон розглядав етичний аспект ключовим в досягненні ефективності лідера. Він зображав лідера як людину мудру та справедливу, вільну від матеріальних турбот, з природним потягом до знання та з любов’ю до істини. Аристотель також наголошував на тому, що лідер має бути чесним і справедливим, а ще повинен поважати інших і вміти об’єднати людей.
В наш час, етичне лідерство набуває нових рис. Лідерство як феномен, зосереджений на одній людині, за якою слухняно слідують всі інші, вичерпало себе.
Сьогодні лідерство зосереджено на процесі взаємовідносин між керівниками та підлеглими, і цей процес гнучкий, тобто керівник та підлеглі обопільно впливають один на одного. Лідерськими якостями має володіти кожна людина в організації, адже лише силами команд можна реалізовувати великі проекти, приймати виважені рішення, здійснювати послідовні трансформації. Сучасним етичним лідером вважають людину, яка лишається вірною своїм моральним принципам і поважає цінності, права та гідність інших людей.
Головним завданням етичного лідера тієї чи іншої організації є необхідність створення культури, в якій працівники дотримуються етичних норм. Досягти цього можна за допомогою:
- визначення власних та організаційних цінностей;
- розробки кодексу корпоративної етики;
- моделювання правильної поведінки;
- навчання працівників;
- заохочення співробітників до обміну досвідом та ідеями.

На жаль, не всіх лідерів сьогодення можна назвати етичними. Підтвердженням цьому є численні етичні скандали в бізнесі, процвітання корупції в різних організаціях і органах влади, зростання цін та високі комунальні тарифи.
Серед основних перешкод розвитку етичного лідерства в Україні можна зазначити наступні:
- незацікавленість чиновницького апарату в сильних громадських лідерах;
- підкуп лідерів з боку влади;
- залежність лідерів від держави;
- складність протистояння системі;
- недостатня вимогливість до себе;
- нестача коштів, що змушує лідерів мовчати.

Наша країна потребує лідерів нового формату, які власним прикладом заохочуватимуть інших діяти етично, тобто говорити правду, мати повагу до інших, бути вільними людьми, нічого не боятися. Такі лідери мають відрізняються чесністю, прозорістю, відкритістю, завжди працювати у команді, цінувати людей, вкладати у їхній розвиток, усі успіхи відносити лише на рахунок своїх колег, а в разі помилок брати удар на себе.
В Україні вже запроваджено та успішно реалізується ряд програм спрямованих на формування лідерів нового формату. Серед них:
- Академія Лідерства – відома щорічна європейська тренінгова програма від Ради Європи, яка допомагає лідерам місцевого самоврядування віднайти нові шляхи динамічного розвитку їхніх організацій.
- Етичне Лідерство – спеціальна навчальна короткострокова програма, розроблена з використанням інструментарію Ради Європи з питань лідерства за сприяння Програми Ради Європи «Децентралізація і реформа місцевого самоврядування в Україні».
- Українська Академія Лідерства – це 10-місячна освітня програма розвитку для випускників шкіл віком від 16 до 20 років. Програма допомагає молоді знайти своє призначення, пізнати країну та світ, усвідомлено обрати майбутню професію та розкрити лідерські якості.

Варто зазначити, що органи учнівського самоврядування у школах теж
відіграють важливу роль у формуванні майбутніх лідерів. Я переконуюсь у цьому на
власному досвіді, адже останні 3 роки очолюю комісію «Освіта та Дисципліна». Я і
моя команда слідкуємо за дотриманням учнями правил поведінки; співпрацюємо з
учителями для організації предметних олімпіад; організовуємо чергування учнів у
школі; інформуємо шкільну раду профілактики правопорушень; контролюємо стан
шкільного майна; протягом року слідкуємо за чергуванням по школі. Ми також
займаємося організацією лінійок, підготовкою тематичних інформаційних виступів
до визначних дат і організовуємо правові тижні. Двічі на місяць, я особисто
організовую проведення «рейдів-перевірок» відвідування і запізнення учнів до
школи.
Діяльність нашої комісії має помітний вплив на учнів школи, адже рівень
правопорушень в школі знижується і відбувається покращення відвідування уроків.
Я і члени моєї команди теж маємо свої переваги, оскільки робота в парламенті
закладає в нас лідерські здібності. Ми вчимося правильно організовувати свій час;
поважати себе і оточуючих; діяти самостійно і як частина команди; практикуємо
навички комунікації і прийняття відповідальних рішень; а ще показуємо приклад
власною поведінкою і вчинками.
Отже, етичне лідерство – дуже важливе питання сьогодення. Лідери нової
формації – люди компетентні, відповідальні, здатні мислити неординарно – мають
стати рушійною силою в бізнесі, політиці, і в суспільному житті. Найбільшими
етичними лідерами в Україні мають стати ті, які зроблять справою свого життя
об’єднання суспільства для реалізації єдиної програми добра, демократії,
справедливості, свободи, людяності, поваги до гідності українського народу.
І на останок, пам’ятаймо, що етичне лідерство – це не доля обраних, які мають
вести нас до світла. Кожен з нас може і повинен бути етичним лідером. Тож я бажаю
всім нам лишатися вірними своїм моральним принципам і поважати права, цінності
і гідність інших людей.