Що ж можна і чого не варто робити батькам до школи?
Психологічна готовність дитини до шкільного навчання полягає в тому, щоб до часу вступу до школи в неї склалися психологічні риси, які властиві школяру. У дошкільному віці виникають тільки задатки цього перетворення в учня: бажання вчитися, стати школярем, уміння керувати своєю поведінкою і діяльністю, достатній рівень розумового розвитку й розвитку мови, наявність пізнавальних інтересів, знань і навичок, необхідних для шкільного навчання.
Не варто:
– до приходу в школу змінювати режим дня дитини: позбавляти денного сну, довгих прогулянок, ігор у достатній кількості;
– оцінювати все, що робить малюк, так, як слід оцінювати діяльність учня;
– проходити з дитиною програму першого класу, насильно змінюючи гру навчанням.
Краще:
– прищепити дитині інтерес до пізнання навколишнього світу, навчити спостерігати, думати, осмислювати побачене і почуте;
– навчити долати труднощі, планувати свої дії, цінувати час;
– вчити дитину слухати і чути своє оточення, поважати чужу думку, розуміти, що свої бажання потрібно узгоджувати з бажаннями інших людей — дітей і дорослих .
– навчити реально оцінювати свої дії й досягнення.
Світогляд дитини, її знання — це те, про що вона дізналася з вашою допомогою за усі дошкільні роки — знання про навколишній світ, від найближчих його виявів, які вона безпосередньо засвоїла, і до віддалених, які дитина засвоїла, коли їй пощастило подорожувати з вами, з ваших розповідей, бесід, домашніх занять, з книжок, радіо, телевізора, від друзів тощо.
Світогляд дитини — це те, що вона:
– знає про себе (прізвище, ім’я, адресу), свою родину (як звуть батьків, ким вони працюють/ що роблять на роботі), своє село, місто, вулицю (трохи історії, назви вулиць, важливі місця, видатні люди);
– знає про явища природи: пори року, їх послідовність (яка пора року настане після літа, а яка після весни, назвати все по порядку), місяці кожної пори року, їх загальну кількість і послідовність; дні тижня, частини доби; про сонце, дощ, сніг, урожай; що таке борошно, цукор і як їх роблять, з чого роблять хліб тощо;
– знає про світ; (континенти, країни)
– полюбляє робити у вільний час (улюблені книжки, музика, вірші, казки, оповідання, письменники, художники, композитори);
– знає про дорослих людей: за віком, професіями, на вулиці – за своєю вихованістю – невихованістю; добротою, чуйністю-байдужістю; яких людей треба поважати, а яких боятися.
– знає про сучасну техніку, транспорт.
Також перш, ніж почати читати, дитина повинна навчитися слухати, з яких звуків складаються слова, які вона вимовляє. Вона повинна навчитися робити звуковий аналіз слів, тобто вміти назвати звуки, з яких складається слово.
Достатній рівень підготовки повинен забезпечити перенесення дитиною відповідних навантажень і стимулювати до подальшого розвитку.