Хто відстоюватиме право на освіту?
Основні принципи діяльності освітнього омбудсмена в Україні.
З 1 січня 2019 року в Україні мав з’явитися освітній омбудсмен, про це було повідомлено ще у червні. Наразі ім’я людини, яка обійматиме цю посаду, ще невідомо, але вже зрозуміло, що саме та як він робитеме. Давайте розберемося у функціях та обов’язках освітнього омбудсмена.
Омбудсмен (від швед. ombudsman «представник») – це посадова особа, на яку покладаються функції контролю за дотриманням законних прав та інтересів громадян у діяльності органів виконавчої влади і посадових осіб.
На освітнього омбудсмена Кабінетом Міністрів покладається завдання із захисту прав у сфері освіти. Тобто він чи вона стежитиме за дотриманням прав здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників.
Як уже писав «На Урок», відповідна постанова «Деякі питання освітнього омбудсмена» №491 була прийнята Кабінетом Міністрів 6 червня 2018 року. Пропонуємо ознайомитися з її положеннями, що регламентують діяльність освітнього омбудсмена в Україні.
Чим займатиметься освітній омбудсмен?
- освітній омбудсмен безпосередньо опікуватиметься правами осіб, включених в освітній процес;
- контролюватиме дотримання норм законодавства України про освіту;
- допомагатиме впровадженню інклюзивної форми навчання;
- сприятиме виконанню Україною міжнародних зобов’язань щодо додержання в Україні прав людини на освіту;
- співпрацюватиме з МОН та іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти всіх рівнів, органами управління освітою, правоохоронними органами, міжнародними організаціями, неурядовими громадськими організаціями з питань, що належать до його компетенції.
Які повноваження має освітній омбудсмен?
Освітній омбудсмен має право:
- розглядати скарги і перевіряти представлені у них факти;
- отримувати від закладів освіти і органів управління освітою необхідну інформацію;
- приймати рішення щодо поданої скарги;
- надавати рекомендації закладам освіти й органам управління освітою;
- повідомляти відповідні органи про факти порушення законодавства;
- звертатися до органів державної влади і правоохоронних органів щодо фактів порушення освітнього законодавства;
- в установленому законом порядку відвідувати органи державної влади і місцевого самоврядування, а також заклади освіти всіх рівнів;
- надавати консультації здобувачам освіти, їхнім батькам, законним представникам, а також педагогічним, науково-педагогічним і науковим представникам;
- представляти інтереси особи в суді.
Хто може звернутися до освітнього омбудсмена?
Звернутися до освітнього омбудсмена із скаргами про порушення прав у сфері освіти можуть здобувачі освіти всіх рівнів, їхні батьки, законні представники, педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники.
У який спосіб можна подати скаргу?
Скарга подається протягом року після виявлення порушення прав. Вона надсилається у письмовій формі на адресу Служби освітнього омбудсмена поштою або подається особисто, а в електронній формі – на електронну адресу Служби з використанням засобів електронного зв’язку.
Окрема особа може подати індивідуальну скаргу, а група осіб – колективну.
У скарзі мають бути зазначені прізвище, ім’я та по батькові заявника, місце його проживання, вимоги про поновлення порушених прав і захист законних інтересів, а також повинні міститися особистий підпис і дата укладання документа.
У скарзі, надісланій в електронній формі, також треба зазначити електронну адресу, на яку заявникові може бути надіслано відповідь, або інформація про інші засоби зв’язку з ним. Наявність електронного цифрового підпису в такому випадку не є обов’язковою.
Якщо заявник не зазначає у скарзі свого прізвища, імені, по батькові, місця проживання або не надає інших відомостей, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення, скарга реєструється як анонімна та залишається без розгляду.
І наостанок: сподіваємося, що ваші освітні права ніколи не були і не будуть порушені. А у разі, якщо це станеться, ви точно знатимете, хто може їх захистити.