Регіональна інтернет-конференція

Глобальні цілі сталого розвитку. Екологія. ПОЛЬЩА

Комунальний заклад «Навчально-виховне об’єднання №6

«Спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів,

центр естетичного виховання «Натхнення»

Кіровоградської міської ради Кіровоградської області»

Валерій Вітер
Євроклуб «ШАНС»

 

З часу закінчення комуністичного режиму в Польщі, екологічна ситуація в Польщі покращилася, з скороченням акценту на важкій промисловості і підвищення обізнаності уряду з екологічних питань. Однак Польща ще не оговталася від надмірної експлуатації лісів під час Другої світової війни і втратила близько 1 600 000 (4 000 000 акрів) лісових земель після війни. Станом на середину 1990-х 75% лісів Польщі були пошкоджені забруднювачами повітря і кислотними дощами.

Питання забруднення повітря, води та землі є найбільш значною екологічною проблемою, що постає перед Польщею в 1990-х роках. Забруднення повітря викликане небезпечними концентраціями повітряного пилу і хімікатів, включаючи вуглекислий газ, азотні сполуки, фториду, формальдегід, аміак, свинець і кадмію. У 1992 році, Польща дійшла 12-го найвищого рівня викидів двоокису вуглецю в промисловості, в 341 800 000 метричних тон, і 8,9 метричних тонн на капітал. У 1996 році загальна сума цих коштів зросла до 356 000 000 метричних тонн. На пов'язані з галуззю забруднення впливає, зокрема, область Катовіка, де викиди від пилу та двоокису сірки перевищують допустимі рівні. Забруднення води в Балтійському морі в 10 разів вище океанічної води. Польща має 55 км відновлюваної води. Два відсотки використовуються для підтримки сільського господарства і 64 відсотка в промислових цілях. У середньому Польща випускає 5 700 000 тонн твердих побутових відходів на рік. Країна також страждала від дегенерації її ареалів. Станом на 2001 рік, на 9,1% території Польщі було захищено. Десять ссавців були під загрозою зникнення. Шість видів птахів і один вид рослин також знаходяться під загрозою зникнення. Черноамбіх довгон і Розана довгоорна є одними з зникаючих видів.

Польща залишається однією з найбільш матеріально-і енергоємних економік Європейського Союзу (ЄС) з точки зору ефективності. Темпи збільшення кінцевого енергоспоживання значно нижчі за темпи зростання ВВП. Споживання внутрішнього матеріалу інтенсивно зростає у співвідношенні з економічним зростанням. Останні результати в основному з використанням нерудних матеріалів для інфраструктурних проектів.

За останнє десятиліття загальна кількість промислових відходів залишилася на відносно подібному рівні. Основним його джерелом є гірничодобувна промисловість, видобуток і виробництво. З середини 2000-х років обсяг породжених побутових відходів став злегка зменшуватися і тепер досяг 314 кг на душу населення (2012 рік). Основним методом утилізації побутових відходів залишається використання ділянок полігону.

 

Польща досягла і підтримує чинні національні Емісійні стелі для забруднювачів повітря. Безперервний розвиток польської економіки за останні два десятиліття не призвело до збільшення викидів, а в деяких випадках спостерігається системне скорочення (діоксид сірки).

Незважаючи на поліпшення якості повітря в Польщі, перевищення цільового значення для тропосфери озону в літній сезон і в зимовий сезон залишаються серйозною проблемою. Останнє особливо пов'язане з емісією вітчизняного опалення для домогосподарств та застарілих транспортних можливостей.

Тиск на водні ресурси був знижений.  Відходи міських стічних вод скоротилися на 12%, в той час як відсоток населення, який здатний отримати вигоду з заводів з очищення стічних вод збільшився з 53% в 2000 році до 68,5% в 2012 році.  Після значного зниження на початку 1990-х років використання мінеральних добрив стабілізувався в середині 2000-х років.  Було, тим не менш, невелике збільшення азотних добрив порівнюючи з середини 2000-х і зараз.  Негативний вплив з різних промислових джерел був обмежений також.

  В результаті дій, прийнятих в області управління водними, азот і фосфору, що протікають через річки в Польщі до Балтійського моря, зменшилися.  Проте якість поверхневих вод у деяких районах недостатня.  Хімічний стан підземних вод добре в 80% від точок вимірювання, що охоплюються SEM. 

Різке збільшення кількості автомобілів з початку цього століття призвело до збільшення руху шуму від доріг.  Відповідно до шумових карт, підготовлених для агломерації, близько 3 000 000 жителів піддаються перевищенням шуму за день-вечір-нічний період часу і 2 000 000 за нічний період часу поодинці.

Незважаючи на недоліки поточної структури споживання палива (понад 50% від загального споживання електроенергії з вугілля), Польща змогла скоротити викиди ПГ майже на 29%.

У той же час країна характеризується виключно багатою природою і ландшафтним.  Той факт, що Польща є природним місцем проживання для рідкісних видів по загальноєвропейських масштабах, робить її особливо відповідальною за охорону природної спадщини.  32,5% території Польщі охороняється в тій чи іншій формі.  Лісова Обкладинка постійно зростає з середини 1990-х років і досягла 29,3% території країни.

 

Сталий розвиток може підтримуватися інвестиціями в інноваційні проекти, особливо в зелених і чистих вуглецевих технологіях. Розвиток зелених технологій в Польщі підтримується, зокрема, наступним:

  • GreenEvo-зелений прискорювач технологій це інноваційний проект, ініційований і управляється Міністерством навколишнього середовища. Вона сприяє розвитку польських екологічних технологій і підтримує розвиток цього сектора вдома і за кордоном. Екологічні технології вибираються з метою іноземного експорту. Участь у проекті пропонує компаніям навчально-консультаційні послуги, а також підтримку для задоволення очікувань іноземних підрядників. До цих пір 62 Переможці були обрані в 5 окремих виданнях проекту. У 2013 році загальний обсяг продажів від компаній, які брали участь у проекті виріс в середньому на 36%. Продажі за кордоном зросли на 50%. Тим часом зайнятість зросла на 40%.
  • Участь (на добровільних засадах) у ЄС налагодив програму перевірки екологічної технології (ETV). Ця програма є новим інструментом, щоб допомогти інноваційним екологічним технологіям досягти своїх цільових ринків. Інститут технологій і наук про життя з Познані та Інституту охорони навколишнього середовища-національні дослідження працюють як польські органи верифікації. Міністерство навколишнього середовища також шукає створення інструментів підтримки для підприємців, які хочуть отримати вигоду з ETV.

 

Польща створила Міністерство охорони навколишнього середовища та природних ресурсів в 1985 році, але новий відділ має мало повноважень.  Між 1987р. і 1988р., наприклад, державні інвестиції в охорону навколишнього природного середовища збільшилися лише на 6 відсотків.  У 1990р. початковий посткомуністичний екологічний розклад мав досягти «істотного» скорочення екстремальних екологічних небезпек протягом трьох років і досягти рівня вимог Європейського співтовариства (ЄК) за сім-десять років.  На початку 1991р. Міністерство розробило нову державну екологічну політику, ядро якої усунуло комуністичну обгрунтування "соціального інтересу" у довільному споживанні природних ресурсів.  Натомість нова політика має фіксовану відповідальність за негативні результати споживання ресурсів.  Міністерство охорони навколишнього природного середовища та природних ресурсів офіційно визначила 80 підприємств, що викликають найбільше забруднення і обіцяли закрити їх, якщо забруднення не будуть скорочені.  Роль неурядових екологічних організацій у прийнятті політики була визнана офіційно вперше.  Наприкінці 1991р. було засновано державну інспекцію екологічного захисту, з широкими повноваженнями регулювати забруднюючі галузі.  На той час також були збільшені штрафи за шкоду навколишньому середовищу.

  У той же час, урядова політика спрямована ретельно від заходів, які будуть жертвувати економічного розвитку, а також політики обговорювали відповідні стандарти для порівняння негайного економічного зростання з прогнозована довгострокових успіхів початку суворої програми очищення.  Відповідно, у 1990р. Міністерство охорони навколишнього природного середовища та природних ресурсів прийняла політику "екорозвитку", підкреслюючи модернізацію та реструктуризації заходів, які теоретично б скоротили забруднення і раціоналізували виробничі операції.  Політика включала поширення інформації для громадськості, щоб отримати визнання економічної жертви для поліпшення довкілля; повільно створюється зв'язок екологічного права на новий ринковий механізм; сприяння підвищенню обізнаності в Західній Європі транснаціонального впливу на забруднення повітря та води Польщі; та застосування іноземного капіталу та технологій до проблем екологічного очищення.  В кінці 1990 року західні банки почали відкривати кредитні лінії для польської охорони навколишнього середовища, а плани на деякі багатонаціональні екологічні підприємства включали Польщу.  У 1991р. уряд Сполучених Штатів погодився пробачити частину заборгованості Польщі в обмін на внутрішні інвестиції в контроль забруднення.

 

Використані джерела:

http://countrystudies.us/poland/25.htm

https://www.eea.europa.eu/soer-2015/countries/poland


До уваги незареєстрованих користувачів форуму – учасників інтернет-конференції! Просимо зазначати у ваших повідомленнях/коментарях свої призвище, ім’я та/або заклад освіти, який Ви представляєте.