Регіональна інтернет-конференція

Формування толерантності, як основної цінності в суспільстві

Формування толерантності, як основної цінності в суспільстві

педагог-організатор Мануйлівського НВК
Ліпін Юрій Миколайович

Стаття присвячена питанню формування толерантності, як основної цінності в суспільстві.
Актуальність теми. Досягнення громадянської злагоди в суспільстві – одна з найважливіших факторів сталого суспільного розвитку соціокультурного прогресу нації і добробуту народу. Однак для досягнення цієї злагоди мають вирішальне значення не лише матеріальні вчинки, а й суто соціально-психологічні чинники. Серед останніх одним із них є толерантність.
Толерантність пов`язана з тим, що сьогодні на перший план висуваються цінності та принципи, необхідні для громадянської злагоди. Терпимість, толерантність не означає що всі повинні думати однаково. Люди часто не погоджуються один з одним. Тому саме толерантність збудує мости єдності, взаєморозуміння, поваги як між народами так і між конкретними людьми.
Аналіз наукових джерел з проблеми дослідження. У сучасній науці є сукупність знань, необхідних для постановки і дослідження даної проблеми. Проблема толерантності надана в філософських, соціальних, психолого-педагогічних, політичних, етнологічних дослідженнях. Важливим аспектом нашого дослідження є осмислення толерантності як: цінності ( Б. С. Гершунський, В.А. Лекторський), морального ідеалу, в якості основних її характеристик (П.П. Ніколсон), соціального явища, що визначає між групові взаємини (В.В. Шалінін та ін.), соціального пізнання і міжгрупові взаємодії (Г.М. Андрєєва та ін.), складного соціально-психологічного феномену ( Б. Г. Ананьев, Г.М. Андрєєва, О.Г. Асмолов, О.О. Бодальов, В.А. Лабунська, Т.П. Скрипкіна), загальні проблеми формування толерантного світогляду (Б.І. Хасан та ін).
Мета: обгрунтування принципів, норм і правил соціальної толерантності, як основа громадської злагоди.
Виклад основного матеріалу. Толерантність у суспільстві, мабуть, найяскравіший показник рівня культури членів такого суспільства. Саме в суспільстві з низьким рівнем культури проблема з толерантністю є більш болючішою. На моє глибоке переконання, толерантність виховується, починаючи змалку, з дитинства. Саме на прикладі своєї сім’ї, своїх батьків дитина формує певні позиції, принципи, які не завжди можливо в майбутньому перевиховати, навіть під загрозою державного примусу, зокрема, шляхом застосування юридичної відповідальності. Толерантність – це форма поваги до людей, які сповідують іншу релігію, мають відмінні політичні чи будь-які інші погляди, переконання.
Сьогодні, коли на долю України випали найважчі часи за роки незалежності, акумулювавши всі сили, відстоюючи свої території, захищаючи своїх громадян і свої переконання, – слова терпимість, прийняття, повага набувають зовсім іншого змісту. Для нас, українців, це не просто теорія, це дії і вчинки.
Проблема толерантності охоплює усі сфери суспільного життя нації: соціальну, релігійно-конфесійну, політичну, особистісну, міжетнічну. Поняття толерантності являє собою протилежність ворожості, антипатії, ненависті…
На жаль, для більшості громадян України панування толерантності у всіх сферах суспільного життя поки що не уявляється чимось актуальним і необхідним. Навіть саме поняття толерантності, толерантної правосвідомості не набуло досі широкого масового застосування і розуміння кожним членом суспільства.
Задля формування толерантності як однієї з громадянських цінностей мають залучитися всі соціальні інститути. Як держава, так і громадянське суспільство зацікавлені в розвитку якостей громадян, спрямованих на досягнення демократії, суспільну солідарність, стабільність, взаєморозуміння. В суспільстві назріває необхідність на вищому держаному рівні прийняття Концепції формування толерантності, яка буде відігравати значу правовиховуючу роль.
Тож мета - створення єдиної загальнодержавної громадської організації, діяльність якої буде цілком присвячена просвіті населення щодо переваг толерантного мислення та толерантного відношення, яка стане безпосередньо серед громадян впроваджувати принципи та положення урядових доктрин і розпоряджень щодо формування настанов толерантності серед населення.
Висновки. Отже, на мою думку, така цінність як толерантність цілком заслуговує на окремий навчальний предмет в навчальних закладах. Програма може передбачати вивчення концепцій толерантності, що виходять із гуманістичних течій, у яких підкреслюється активне відношення до іншого, свідоме визнання прав і свобод іншого, готовність до прийняття інших поглядів. Основна мета даного предмету – формування системи знань про толерантність як базову загальнолюдську цінність, що виражається у повазі, правильному розумінні багатого різноманіття культур, у прагненні досягти взаємної згоди та загального миру.

Література:
1.Бардиер Г.Л. Социальная психология толерантности. – СПб.: Питер, 2005
2. Декларація принципів толерантності, затверджена резолюцією 5.61 Генеральної конференції ЮНЕСКО від 16 листопада 1995 року // Бібліотека і закон. – 2003. – №15
3.Шаюк О. Я. Особливості психологічної структури професійної толерантності майбутніх економістів // Психологія і суспільство. – 2011. № 3
4. Імперативи формування громадянського суспільства в умовах модернізації державного управління в Україні: головні виміри та виклики.
5. А.О. Молчанова «Толерантність як ціннісна основа професійної діяльності педагога». Київ – 2013

Видалений користувач відреагував на цей запис.
Видалений користувач

Москаленко Інна Миколаївна (керівник Євроклуб "Євроленд")

Ваша точка зору спогляду Толерантності в нашому суспільстві, те що вона на низькому рівні співпадає з моєю. Я теж, за те, що наше  суспільство потребує змін в особистому плані. Потрібно вчитися толерантності , ще з дитинства і це проблема перш за все батьків , тому що виховання починається в родині, а потім виховує школа та суспільство. Я вважаю ,що потрібно кожному зупинитися та подивитися на себе з боку : на свою поведінку, на манеру спілкування один з одним, на те чому нас навчає та чи інша ситуація. Просто бути людяними, добрими та толерантними , на мою думку це не так важко . Давайте розпочнемо разом!

Видалений користувач відреагував на цей запис.
Видалений користувач

Удовіченко Ірина Петрівна (керівник гуртка «Євроклуб»Діалог) КЗ «ЦДЮТ Долинської райради»

Стаття змістовна. Дійсно, ми  педагоги робимо все можливе для того щоб молодь України була щасливою та толерантною!

 

Видалений користувач відреагував на цей запис.
Видалений користувач

Цікава пропозиція щодо нової навчальної дисципліни, але на мою думку, толерантність повинна проявлятись більше з практичного боку, і головним інструментом навчання повинен стати гарний приклад з боку дорослих. Саме по собі поняття толерантності досить складне і багатогранне, вивчати його починаючи з молодших класів не доречно. А починати навчати дітей толерантного ставлення до оточуючих у підлітковому віці вже запізно. Тому, на мою думку, тут є невелике протирічча.


До уваги незареєстрованих користувачів форуму – учасників інтернет-конференції! Просимо зазначати у ваших повідомленнях/коментарях свої призвище, ім’я та/або заклад освіти, який Ви представляєте.